תהליך העסקת עובד זר, נעשה בצורה מאוד מובנת ומסודרת, שלבי הפניה ותהליך קבלת ההיתר הם כדלקמן:
ראשית, יש צורך לפנות למשרד הפנים – יחידת הסמך לעובדים זרים, בבקשה לקבל היתר להעסקת עובד זר.
במידה וברצונכם לקבל ליווי צמוד יותר בכל התהליך, ניתן ואף מומלץ לפנות אלינו בתחילתו של התהליך. בדרך כלל, עלות העסקת עובד זר או מטפלת סיעודית תמומן בחלקה על ידי גמלת הסיעוד לה זכאי הקשיש. תהליך הגשת הבקשה והזמן הדרוש לטיפולה יכול להשתנות מעת לעת.
לפני שהעובד הזר מתחיל לעבוד באופן רציף, יש לוודא כי יש כימיה טובה בינו לבין האדם בו הוא מתעתד לטפל. לכן, חשוב לקיים פגישה מוקדמת בין השניים ולבצע תאום ציפיות מקיף. אם רואים שמשהו לא מסתדר בין השניים – עדיף שלא לחתום על הסכם ההעסקה, על מנת למנוע מצבים לא נעימים וליידע את נציגי חברת הסיעוד שישלחו עובד מתאים יותר.
תחומי האחריות של עובדים זרים ומטפלות סיעודיות כוללים טיפול רפואי ועזרה סיעודית, כדוגמת האכלה, רחצה ושמירה על היגיינה אישית, יציאה לסידורים ועזרה בקניות, מתן תרופות וכל מה שקשור בשמירת בריאותו של הקשיש. העבודה לא אמורה לכלול ביצוע עבודות משק בית למעט בישול – שקשור בהזנת הקשיש.
יש לערוך הסכם עבודה שייחתם על ידי שני הצדדים. בהסכם יש לכלול גם פרמטרים שאינם קשורים ישירות לתחומי האחריות של המטפל, כמו הבהרה על מי יחולו הוצאות כמו שיחות הטלפון של העובד הזר, עד איזה סכום אפשר להוציא על רכישת מזון לבית וכד’. חשוב שכל הפרמטרים הללו יוגדרו מראש על מנת שלא תיווצרנה אי הסכמות ואי נעימויות במהלך תקופת ההעסקה.
חשוב מאוד שבני המשפחה של הקשיש המטופל יהיו מעורבים במתרחש, על מנת לוודא שהקשיש אכן מרוצה, שמח ומקבל את הטיפול הטוב ביותר.